Kemaruk dengan One OK Rock



Assalamualaikum …
Honestly. Aku dah kemaruk dengan One Ok Rock. Ehh ? One Ok Rock ? Kumpulan daripada Negara Matahari terbit, Jepun. Nama kumpulan nie sebenarnya adalah One O’Clock kerana mereka selalu jamming pada pukul 1 pagi setiap hujung minggu kerana mereka semua adalah pelajar sekolah tinggi ketika itu. Kemudian One O’clock jadi One Ok Rock sebab “R” dan “L” tak adalah jauh beza sangat bagi sebutan orang Jepun. Arh. Macam itulah macamana nama kumpulan nie tercipta. Kumpulan nie debut pada 2005. Sebenarnya mempunyai 5 org ahli kumpulan, iaitu Toru (Guitarist & leader), Taka ( Vocalist) aka my husbie. Haha. Gatai! , Ryota (Bassist) Tomoya (Drummer) & Alex (guitarist). Tapi pada 5 april 2009, Alex meninggalkan One Ok Rock (OOR) kerana beberapa sebab. Sekarang OOR tinggal berempat sahaja. 




Ryota, Toru, Taka (^^), & Tomoya


Emm ~ macamana aku tau kumpulan nie, berpunca dari cousie aku Lily yang post video music OOR “ Be The Light ”. Thank you ya cousie. Sejak tengok video mereka, dah jatuh cinta la pula. Sebenarnya aku tak ada masalah nak dengar lagu yang berunsurkan alternative rock, pop punk, dan post-hardcore. Sebab, aku pernah dengar lagu lagi dasyhat dari nie. Haha. Korang pun maklumkan aku nie ada 2 orang abang dan seorang akak. Jadi dominan nak rapat dengan abang2 aku. Jadi dipendekkan cerita abang2 aku dari kecik selalu bagi aku dengar lagu rock macam kumpulan Metallica, Slipknot, Linkin Park, System Of a down dan so on. Rock ka tidak aku ? eish tak rock. Just telinga dah lali nak dengar lagu sedemikian rupa dan aku juga merupakan peminat kepada kumpulan rock Linkin Park. Haha. Jadi, bila dengar lagu OOR. Kat minda nie asyik t’giang2 lagu OOR ja. Bangun ja lagu OOR, tidur ja OOR, mandi ja OOR dan makan pun OOR.  Ehh ? solat ja tak OOR, oke? Heheh =]

The Beggining MV : Credit to the owners.

Clock Strikes MV : Credit to the owners.

Watashi wa Koibita ^^



Lagu OOR sangat2 menarik minat dan addicted. Mana tak, Taka vocalist OOR aka my husbie tuh. Gatai lagi. Hehe. Suara dia, Ya Allah. Sedap betul dan sebutan English dia yang sangat lurus. Aish. Tipu je Taka nie, kata tak pandai cakap English konon. Padahal bila nyanyi, lurus bebenor. Haha. Banyak lagu OOR yang dalam bahasa English mix dengan Japan.  Untuk membuktikan kesahihan kata-kata aku nie, aku cadangkan untuk korang layan lagu dia yang tak punk rock or alternative rock, macam Wherever You Are, Notes 'n' words dan Pierce. Lagu Wherever You Are nie, dia tulis untuk kawan dia yang dah nak kahwin. Kalau korang pergi buka translation untuk lagu nie. Memang touching la lagu nie. Konfirm. Pierce pun macam nie, ehh. Maksud aku lagu tak dicipta untuk kawan dia tapi meaning lagu nie pun touching juga. 



adek Taka yg kat tengah tuh, pkai bju merah, Hiro.



Ehhh. Banyak bebel dah tentang OOR pula. Emm, nak ambil kesempatanlah, nak promote kumpulan band adek Taka, Hiro iaitu My First Story aka MFS. Debut 2011. Lagu2 mereka pun boleh tahan bestnya. Suara Hiro boleh tahan lah juga, dia punya suara hampir2 dengan Taka abang dia. Perbezaan suara diorang, Taka lebih gentlemen dan Hiro budak2 sikit.  Itu je. Cara nyanyian lebih kurang sama. Kadang2 kalau aku tengok video MFS aku pkir OOR. Hehe. Dah namanya adik b’adik. Memang ada persamaan kan.

Okaylah. Dah kemaruk dengan OOR, Taka nie. Haha. Jadi plan after 3 tahun nie, habis  degree nak pergi Jepun pula. Nak jumpa dengan Taka and the Band, (buat lawak jap. lawak yg x jadi. hehe ) nak try buat collaboration dengan diorang.  Doa2kan la ya b’hasil. Haha. ^^


Comments